برنامه ریزی توزیع تصمیم گیری سیستماتیک در رابطه با حرکت فیزیکی و انتقال مالکیت یک محصول از تولید کننده به مصرف کننده است. این برنامه ریزی باید به گونه ای باشد که عملکرد آن به طو رکامل قابل سنجش باشد .
توزیع شامل: 1- حمل و نقل 2- انبار داری و نگهداری 3- تحویل به مشتری 4- توزیع معکوس می باشد.
کانال توزیع یا شبکه توزیع : ساختاری که عملیات توزیع را انجام میدهد
افرادی که در این کانال ایفای نقش میکنند عضو کانال گویند .
اسپکتروم توزیع محصول در هر کسب و کار
محصولات به دو دسته تقسیم میشنود
1- کالا محور(largely goods): نیازمند ارائه محصولات با کیفیت و توانایی ارائه خدمات . در این صنعت ها کالا بیشترین نمود را دارد مانند صنعت خودرو سازی که در ابتدا خودروی آنها داری بهتربن کیفیت باشد که نیاز به کمترین خدمات را داشته باشد و در صورت نیاز توانایی ارائه خدمات در بهترین سطح نیز باشد .
2- خدمات محور (largely services): نیازمند داشتن خدمات فیریکی عالی جهت ارائه خدمات عالی. مانند مراکز آموزش عالی که زیر ساخت آن های جهت ارائه خدمات آموزشی فراهم و در سطح عالی باشد
3- کالا و خدمات محور( balance of goods and service) : در این صنعت کالا به صورت متعادل هم خدمات است و هم کالا . مانند کسب و کار نرم افزاری و رستوران ها که غذایی آنها میبایست کیفت کافی بهداشت خوب ، تعم عالی و عدم داشتن کلسترول بال و ...... باشد و خدمات آنها شامل فضای پزیرایی ، خدمات پرسنل و...... میباشد
