مفهوم بازار :

در بازاریابی، اصطلاح «بازار» اشاره به گروهی از مصرف کنندگان  یا سازمان های است که علاقه مند به  محصول ما هستند و  دارای منابع کافی برای خرید محصول، ونظر قانون برای خرید کالای منعی ندارند.

نمودار مفهومی از بازار (THE CONCEPTUAL DIAGRAM OF MARKET)

 

بازار بالقوه: افرادی یا سازمانهایی که در کل جمعیت علاقه به دستیابی به محصول ما دارند

 

بازار در دسترس : افراد یا سازمانهایی در بازار بالقوه که منابع مالی کافی برای خرید محصول ما دارند..

 

بازار در دسترس واجد شرایط : کسانی که در بازار در دسترس از نظر قانونی مجاز به خرید محصول می باشد.

 

بازار هدف :  بخشی از بازار در دسترس واجد شرایط که شرکت تصمیم گرفته است خدمات یا محصولاتش را در آن به فروش رساند  .

بازار نفوذ: کسانی که در بازار هدف محصول و یا خدمات مارا خرید کرده اند .

 

عوامل کلیدی شکل دادن به یک بازار (KEY FACTORS SHAPING A MARKET):

PESTLE (A

1-  سیاسی (Political)

2-  اقتصادی (Economic)

3-  اجتماعی (Social)  

4-  تکنولوژی (Technological)

5-  قانونی (Legal)

6-  محیط زیست (Environmental)

عوامل کلان فوق مشخص کننده چهار چوب و چشم اندار بلند مدت یک بازار است

  (  Bپنج نیروی رقابتی پورتر

 

نیروهای رقابتی پورتر، ابزار مناسبی تحلیل شرایط رقابت در صنعت است.

پنج فاکتور زیر که در شکل نشان داده شده است عواملی است که در محیط خرد  تمام کسب و کار ها میبایست در نظر گرفته شود هرچه میزان فاکتور بیشتر باشد امنیت شغلی و در صد موفقیت در آن کسب و کار پایین تر میاد .

 

 

 

 پویایی بازار (MARKET DYNAMICS)

 

بازار حساس به قیمت (Price Sensitive Markets): این بازارها به شدت توسط تغییرات در قیمت تحت تاثیر قرار میگیرند و رقابت بین شرکت های مبتنی بر رهبری قیمت می باشد.در چنین بازار های قدرت چانه زنی با مشتری میباشد . مثل بازار های کالاهای مصرفی . ارزان تر، بهتر!

 

بازار حساس به تقاضا(Demand Sensitive Markets) : این بازارها به شدت توسط تغییرات در تقاضا تحت تاثیر قرار دارند، در چنین بازار هایی افتادن در رقایت قیمت یعنی شکست . اما با یم فروش خوب سود خوبی خاصل میشود . در چنین بازار های قدرت چانه زنی با مشتری میباشد .  مثل بازار آهن ، مسکن ، بازار تکنولوژیو.....

 

بازار حساس به عرضه(Supply Sensitive Markets): این بازارها به شدت نسبت به میزان عرضه تحت تاثیر قرار میگیرند، که رقابت مبتنی بر مدیریت عرضه و تقاضا میباشد .در این بازار ها منبع مورد معامله در آنها الزاما تجدید پذیر نیستند. در چنین بازار های قدرت چانه زنی با تولید کننده میباشد . مثل بازار نفت

 

بازار های حساس به تبلیغات (Promotion Sensitive Markets): این بازارها به شدت به برند و نام تجاری حساس هستند ، در این بازار میبایست تبلیغات فراوان صورت پذیرد. مثل بازار لوازم لوکس ، پوشاک و ...

بازار فصلی(Seasonal Markets): این بازارها به شدت توسط فصل سال  تحت تاثیر قرار میگیرند،.مثل بازار بستنی ، پوشاک زمستانه

 

بازار گاه به گاه یا مناسبتی (Occasional Markets): این بازارها به شدت توسط مناسبت ها در یک سال (به عنوان مثال نوروز)  تحت تاثیر قرار میگیرند ، مثل بازار آجیل در شب عید