۳ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

ارتیاطات یک پارچه بازاریابی INTEGRATED MARKETING COMMUNICATIONS (IMC)

ارتباطات یکپارچه بازاریابی یک رویکرد و چارچوب است که از تمامی منابع و کانال های ارتباطی  برای برقراری ارتباط موثر با مشتریان و انتشار پیام های بازاریابی یکپارچه  و آکاهی بخش در سراسر بازار از طریق روش های مختلف است.

چرا ارتباطات یک پارچه بازاریابی مهم است

1-   کاهش اعتبار و تاثیر پیام های بازرگانی

امروزه با توجه به این که تاثیر گذاری پیام های بازرگانی در دنیا به شدت در حال کاهش است ارتباطات یک پارچه  بازاریابی جهت بقا کسب و کار و ایجاد یک مزیت رقابتی بسیار مهم است

مثال : امروزه میزان توجه و اعتماد به پیام های بازرگانی که از طریق اس ام اس و یا تلوزیون پخش میشود بسار کم شده است

در بازار امروزه اشتباه ما این است که در هر دوره به یکی از ابزار های تبلیغاتی اکتفا میکنیم . هر کدام از این ابزار ها در جای خود میتواند بسیار موثر باشد اما باید به طور صحیح از آن استفاده کرد . امروزه میبایست در ارتباط با مشتری به دنبال آگاهی دادن به مشتری باشیم  تا مشتری بتواند آزادانه تصمیم بگیرد، مشتری های که با آگاهی به سمت برند یا محصولی جذب میشود  مشتری های وفاداری خواهند بود . در تبلیغات نباید به دنبال جمع کردن مخاطب بود باید بازار هدف خود را مشخص و ایجاد آگاهی کنیم.

در بازار امروز شرکت های که نتواند کیفیت ارتباط خود را با مشتری به این حد برسانند مزیت رقابتی خود را از دست خواهند داد.

2-   کاهش هزینه دیتابیس

3-   افزایش آگاهی مشتری :

امروزه مشتری ها  از روشهای بازار یابی حتی از بازاریاب های هم آگاهی بیشتری دارند. در واقع سناریو های فروش برای مشتری ها لو رفته و نمیتوان از آنها استفاده کرد

4-   ادغام شرکت ها با هم

در بازار امروز اینقدر شرکتها و برند ها و کیفبت ها ادغام و شبیه هم شدند که مقایسه آنها برای مشتری بسیار سخت شده .

5-   افزایش بازاریابی جهانی

امروزه بازایابی محلی معنایی ندارد و می بایست به فکربازار های جانی بود با توجه به سیل بازاریابی جهانی که امروز وجود دارد . اگر در حد محلی باقی بمانیم شرکت های بین المللی به سرعت جای مارا در بازار تصاحب می کنند..

6-   افزایش رسانه و تقسیم مخاطبان

مسئله مهم امرزو شکاف بین رسانه و مخاطب میباشد . برای مثال مخاطبین رسانه ملی ایران بین 28 تا 30 درصد کل جامعه ایران میباشد . حال باید دید از این 28 در صد چند درصد مخاطب تبلیغات ما هستند و یا چند درصد از این مخاطبان جهت آگاهی از محصولات مورد نیازشان از این رسانه استفاده میکنند . تنوع زیاد رسانه ها باعث سرگردانی مشتری ها شده است ( تلوزیون روزنامه مجله اینترنت قضاهای مجازی و......)

7-   افزایش تعداد محصولات

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید ابوالفضل مصطفوی

لجستیک

لجستیک چیست ؟

 در ابتدا پیش از تعریف لجستیک به تعریف زنجیره تامین می پردازیم . زنجیره تامین شامل تمام واحد هایی هست که در برطرف کردن نیاز مشتری موثر هستند مانند واحد های طراحی ، مهندسی ، فروش ، مالی و ....... 

مدیریت برنامه ریزی جریان مواد و اطلاعات در یک زنجیره تامین را لجستیک گویند .


مسائل کلیدی در لجستیک 





 در شکل زیر انواع فعالیت های لجستیکی نشانن داده شده است 

 

به آن بخش ار فعالبت هایی که وظیفه ان رساندن مواد و اطلاعات از تامین کننده خارجی به سازمان است لجستیک ورودی میگویند

مواد و اطلاعاتی که در داخل سازمان جابه جا می شوند را مدیریت مواد و یا لجستیک داخلی میگویند 

فعالیت هایی که وظیفه آن رساندن محصول به مشتری پایانی است را لجستیک خروجی میگویند


در شک زیر نمای کلی توضیع محصولات نشان داده شده است 

به کلیه فعالیت ها و اقداماتی که قبل از سازمان انجام میشود فعالیت های بالا دست(upstream activities )  گویند 

و فعالیت های بعد از سازمان فعالیت پاین دست (downstream activities)  گویند

نزدیکترین تامین کننده به سازمان را تامین کننده رده اول میگویند که بهای تمام شده مواد و اطلاعات خام توسط تامین کننده رده اول مشخص میگردد .

 

نزدیکترین مصرف کننده به سازمان را مصرف کننده رده اول میگویند و درآمد سازمان توسط فروش به مشتری رده اول مشخص میگردد.


شکل زیر پیچیدگی یک زنجیره تامین را نشان میدهد

به کفته دنینگ هرچه از طول و عرض زنجیره تامین سازمان بکاهیم درآمد شرکت بیشتر میشود.


چرا لجستیک 

لجستیک امری بسار مهم در تمام سازمان هاست که با رعایت صحیح امور  لجستیکی سازمان به نتایج بسار مفید خواهد رسید که در زیر به تعدادی از آنها اشاره شده است 

موجودی‌های کمتر

بهره‌وری بالاتر

چابکی بیشتر

موعدهای تحویل کوتاهتر

سود بالاتر

رعایت حقوق بیشتر مشتری

وجود موجودی‌ها و اندازه انباشته‌ها به مقدار صحیح

قابلیت مشاهده و ردگیری رخدادها

کاهش هزینه‌‌ها

افزایش خدمت دهی به مصرف‌کنندگان

ایجاد مزیتهای رقابتی

تعامل نزدیکتر با تامین کنندگان

ایجاد فرصت برای خرید مقادیر زیاد و با هزینه کمتر

ایجاد مرجع پاسخگویی

توانایی اجرای دقیق سیستم‌ها به صورت ترکیبی


در شکل زیر چهار کارخانه نشان داده شده است که هر کدام با هشت مصرف کننده به صورت مستقیم در ارتباط هستند. اگر هزینه مسیر ارتباطی با مصرف کننده را یک واحد در نظر بگیریم در مجوع 32 واحد هزینه در این سیستم توزیع ایجاد شده است .

در شکل دوم با اصلاح متد توزیع و اضافه کردن یک عمده فروش به چرخه  مسیر ها ار 32 به 12 مسیر کاهش پیدا کرد در نتیجه 20 واهد هزینه توزیع نیز کاهش پیدا میکند . اگر 10 واحد از این 20 واحد به عمده فروش اختصاص دهیم باز هم 10 واحد از هزینه ما کاسه شده دی نتیجه 10 واحد سود با کارخانه ها میرسد.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید ابوالفضل مصطفوی

برنامه ریزی توزیعDISTRIBUTION PLANNING

 

برنامه ریزی توزیع تصمیم گیری سیستماتیک در رابطه با حرکت فیزیکی و انتقال مالکیت  یک محصول از تولید کننده به مصرف کننده است. این برنامه ریزی باید به گونه ای باشد که عملکرد آن به طو رکامل قابل سنجش باشد  .

توزیع شامل: 1- حمل و نقل 2- انبار داری و نگهداری  3-  تحویل به مشتری 4- توزیع معکوس می باشد.

کانال توزیع یا شبکه توزیع : ساختاری که عملیات توزیع را انجام میدهد

افرادی که در این کانال ایفای نقش میکنند عضو کانال گویند .

اسپکتروم توزیع محصول در هر کسب و کار

محصولات به دو دسته تقسیم میشنود

1-      کالا محور(largely goods): نیازمند ارائه محصولات با کیفیت و توانایی ارائه خدمات . در این صنعت ها کالا بیشترین نمود را دارد مانند صنعت خودرو سازی که در ابتدا خودروی آنها داری بهتربن کیفیت باشد که نیاز به کمترین خدمات را داشته باشد و در صورت نیاز توانایی ارائه خدمات در بهترین سطح نیز باشد .

2-      خدمات محور (largely services): نیازمند داشتن خدمات فیریکی عالی جهت ارائه خدمات عالی.  مانند مراکز آموزش عالی که زیر ساخت آن های جهت ارائه خدمات آموزشی فراهم و در سطح عالی باشد

3-      کالا و خدمات محور( balance of  goods and service) : در این صنعت کالا به صورت متعادل هم خدمات است و هم کالا . مانند کسب و کار نرم افزاری  و رستوران ها  که غذایی آنها میبایست کیفت کافی بهداشت خوب ، تعم عالی و عدم داشتن کلسترول بال و ...... باشد و خدمات آنها شامل فضای پزیرایی ، خدمات پرسنل و...... میباشد

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید ابوالفضل مصطفوی