لجستیک چیست ؟

 در ابتدا پیش از تعریف لجستیک به تعریف زنجیره تامین می پردازیم . زنجیره تامین شامل تمام واحد هایی هست که در برطرف کردن نیاز مشتری موثر هستند مانند واحد های طراحی ، مهندسی ، فروش ، مالی و ....... 

مدیریت برنامه ریزی جریان مواد و اطلاعات در یک زنجیره تامین را لجستیک گویند .


مسائل کلیدی در لجستیک 





 در شکل زیر انواع فعالیت های لجستیکی نشانن داده شده است 

 

به آن بخش ار فعالبت هایی که وظیفه ان رساندن مواد و اطلاعات از تامین کننده خارجی به سازمان است لجستیک ورودی میگویند

مواد و اطلاعاتی که در داخل سازمان جابه جا می شوند را مدیریت مواد و یا لجستیک داخلی میگویند 

فعالیت هایی که وظیفه آن رساندن محصول به مشتری پایانی است را لجستیک خروجی میگویند


در شک زیر نمای کلی توضیع محصولات نشان داده شده است 

به کلیه فعالیت ها و اقداماتی که قبل از سازمان انجام میشود فعالیت های بالا دست(upstream activities )  گویند 

و فعالیت های بعد از سازمان فعالیت پاین دست (downstream activities)  گویند

نزدیکترین تامین کننده به سازمان را تامین کننده رده اول میگویند که بهای تمام شده مواد و اطلاعات خام توسط تامین کننده رده اول مشخص میگردد .

 

نزدیکترین مصرف کننده به سازمان را مصرف کننده رده اول میگویند و درآمد سازمان توسط فروش به مشتری رده اول مشخص میگردد.


شکل زیر پیچیدگی یک زنجیره تامین را نشان میدهد

به کفته دنینگ هرچه از طول و عرض زنجیره تامین سازمان بکاهیم درآمد شرکت بیشتر میشود.


چرا لجستیک 

لجستیک امری بسار مهم در تمام سازمان هاست که با رعایت صحیح امور  لجستیکی سازمان به نتایج بسار مفید خواهد رسید که در زیر به تعدادی از آنها اشاره شده است 

موجودی‌های کمتر

بهره‌وری بالاتر

چابکی بیشتر

موعدهای تحویل کوتاهتر

سود بالاتر

رعایت حقوق بیشتر مشتری

وجود موجودی‌ها و اندازه انباشته‌ها به مقدار صحیح

قابلیت مشاهده و ردگیری رخدادها

کاهش هزینه‌‌ها

افزایش خدمت دهی به مصرف‌کنندگان

ایجاد مزیتهای رقابتی

تعامل نزدیکتر با تامین کنندگان

ایجاد فرصت برای خرید مقادیر زیاد و با هزینه کمتر

ایجاد مرجع پاسخگویی

توانایی اجرای دقیق سیستم‌ها به صورت ترکیبی


در شکل زیر چهار کارخانه نشان داده شده است که هر کدام با هشت مصرف کننده به صورت مستقیم در ارتباط هستند. اگر هزینه مسیر ارتباطی با مصرف کننده را یک واحد در نظر بگیریم در مجوع 32 واحد هزینه در این سیستم توزیع ایجاد شده است .

در شکل دوم با اصلاح متد توزیع و اضافه کردن یک عمده فروش به چرخه  مسیر ها ار 32 به 12 مسیر کاهش پیدا کرد در نتیجه 20 واهد هزینه توزیع نیز کاهش پیدا میکند . اگر 10 واحد از این 20 واحد به عمده فروش اختصاص دهیم باز هم 10 واحد از هزینه ما کاسه شده دی نتیجه 10 واحد سود با کارخانه ها میرسد.