بخش بندی بازار :

1-     Established market بازار های موجود

2-     Developing market بازار های رو به رشد

بازار های هستند که به اندازه بازارهای ایجاد شده بزرگ نیستند و اندازه آینده آن ها مشخص نیست

3-     Emerging market- بازار های در حال وقوع

جهت ورود به این بازار ها باید زیرساخت های خود را آماده کنیم که بتوانیم در بازار اولین باشیم

 

بازار سازی :

 در بازار سازی ابزاری به نام STP  به ما کمک میکند بتوانیم یکی از بازار های سه گانه را جهت ورود انتخاب کنیم

 

STP = SEGMENTATION, TARGETING & POSITIONING) بخش بندی بازار انتخاب بازار هدف جایگاه سازی در بازار هدف)

SEGMENTATIN

 

اگر بازار را یک کیک در نظر بگیریم جهت بخش بندی این  بازار میتوان به شیوه های مختلف قسمت کرد . برشهای مثلثی یا مربعی و یا دایره ای و ..... . شرایط بخش بندی بازار قابل اندازه گیری بودن و پایدار بودن ، سود اور بودن و داشتن زیر ساخت ان بازار است .

  مثال :

 بخش بندی بازار روغن موتور

 

 

 

 

 

اندازه گیری ضریب موفقیت در بازار روغت موتور خورو های هیوندای(در این جدول ار معیار های لیگرت استفاده شده است (

شاخص

کوتاه مدت

بلند مدت

اندازه بازار (1-5)

2

4

هزینه بازار (5-1)

4

2

سودآوری (1-5)

2

4

پایداری (1-5)

5

5

مزیت رقابتی(1-5)

1

4

جمع  (21)

14

19

درصد ریسک موفقیت

66%

90%

 

 

توصیه میشود وارد بازار های بشوید که ریسک موفقیت ان در کوتاه مدت 60 درصد به بالا باشد .

 

 

معیار های تقسیم بازار

1-     جغرافیا

2-     رفتاری

3-     ارزش مشتری

4-     اتفاقات

5-     سودآوری

 

در ایران به دلیل نبودن بانک اطلاعاتی دقیق بهترین معیار جهت تقسیم بازار اندازه بازار میباشد که نمودار مفهومی زیر آن را نشان میدهد

 

 

 

 

 

 

فرمول محاسبه اندازه بازار در این معیار تقسیم  میباشد که X  تعداد مشتریان قسمت مورد نظر از بازار و Y  ارزش خرید مشتری میباشد.

با بدست آوردن اندازه بازار و مقایسه بازار ها بازار مناسب جهت ورود را شناسایی میکنیم

در نمودار فوق میبینید که در قسمت A اندازه بازار کوچک است اما ارزش خرید مشتریان بالا است

 زیر میبینیم که نسبت ارزش مشتری به تعداد مشتر ی عکس میباشد

 

 

 

نمودار سودآوری و ارزش مشتری

 

 

 

در نمودار فوق ستون های سبز رنگ نشانگر ارزش پیشبینی شده مشتری و ستون های زرد رنگ ارزش حقیقی مشتری را نشان میدهد . خط قرمز  نشانگر هزینه های بازاریابی و خدمات مشتری میباشد .

ستون A  مشتری های گذری یا  brand Bayer    هستند که ازرش واقعی و بیشبینی شده آن ها به اندازه هم هستند و مشتری های سودآوری نیستند . در نودار میبینید که هزیمه های بازار یابی و خدمات آنها از میزان سودی که دارند بیشتر است .

ستون B  مشتری های دوره ای یا brand lover  هستند.در این مشتری های ارزش پیشبینی شده از ارزش حقیقی کمی بیشتر است و سوداوری کمی نیز دارند

ستون      C این گروه مابین brand lover  و brand advocate  هستند در این گروه ارزش اصلی از ارزش حقیقی بیشتر است

ستون D  این گرو brand advocate  هستند ارزش این گروه خیلی بالات اما هزینه های این مشتری ها  نیز بالا میباشد چون مشتری های با ارزشی هستند میبایست میزان خدمات رسانی به آنها را نیز بیشتر کرد.

ستون E  این گروه brand ambassador   هستند . در این گروه هزینه های بازار یابی پایین آمده اما خرید آنها و لی ارزش و سود آوری آنها زیاد شده .