1-قبل از آگاهی(Pre-Awareness)

اولین و پرهزینه ترین بخش ارتباط با مشتری پیش آگاهی است

2-آگاهی

در این مرحله افرادی که پیش آگاهی کسب کرده اند. با تحقیقات بیشتر از محصول مد نظر اطلاعات بیشتری را کسب نموده . که عده ای از این افراد که خرید محصول مدن نظر برایشان سودمند است وارد مراحل بعدی جهت خرید میشوند.

 هر اقدامی که جهت جلب مشتری در مرحله 1 و 2 انجام میشود اقدامات بالای خط (ATL: above the line ) میگویند . در قسمت ATL  جهت جلب مشتری از تبلیغات انبوه استفاده میشود.

بع عبارتی دیگر هر ابزار تبلیغاتی که بصورت انبوه آگاهی و پیش آگاهی بوجود اورد ATL  گویند .

3-تصور کردن (Desire)

در این مرحله مشتری میبایست محصول را لمس ، درک و یا تجربه کند

در این مرحله فروشدگان عملیات های ذیل را برای جلب مشتری انجام میدهند

1-   Road show : جهت محصولات با دوام از این روش استفاده میشود . مثل اوازم خانگی

2-   Sampling : در محصولات مصرفی از این روش استفاده میشود.

3-   Test drive  : مورد استفاده دز صنعت خودرو

4-مد نظر قرار دادن (Consider):

در این مرحله مشتری در حال برسی بازار است . گزینه های کلی خرید خود را مشخص نموده

5-ترجیح دادن (Prefer)

در این مرحله مشتری کالای خود را انتخاب کرده و در جزئیات و مدل محصول نیاز به مشاوره دارد مثلا تبلت apple  با حافظه داخلی 16 گیگ یا 32 گیگ

6-تصمیم گیری (Decision)

این مرحله وابسته به مشاوره فروشنده است که چگونه رای مشتری را قادر به تصمیم گیری و انتحاب نهایی کند .

7-خرید(Purchase)

در این قسمت مشتری وارد مذاکره جهت خرید میشود. مذاکره در مورد شرایط خرید ، هدیه های خرید ، آموزش بعد از خرید و .......

8-استفاده کردن (Utility)

امکان این است که مشتری بعد از خرید به هر دلیلی کالا را عودت دهد . این مرحله استفاده مشتری از محصول میباشد .

9-حمایت(Advocacy)

این مرحله مشتری از محصولی که از ما خریده است رضایت دارد . و از ما حمایت میکند و در خرید های بعدی به سراغ ما می آید .

مشتری های راضی برای خرید های بعدی برای ما هزینه های کمتری دارند و در نتیجه سوداوری بیشتری دارند . مشتری های قبلی ما جهت خرید از مرحله Prefer یا Decision با ما شروع میکند.

 

نمودار میزان وفاداری و سود آوری مشتری :

 

 

X = میزان وفاداری مشتری

Y = میزان سودآوری مشتری

 

1-   Brand buyer

در این مرحله رابطه با مشتری در حال رشد است forming )

2-   Brand lover

رابطه کشمکش storming

3-   Brand advocate

رابطه نرمال norming

4-   Brand ambassador

رابطه performing

5-   Brand mania