مشتری(CUSTOMER)

1-      مشتری یک شخص یا یک سازمان است که فدرت تصمیم گیری دارد

2-       مشتری دارای قدرت خرید است

3-      تقاضای مشتری بر اساس خواسته و نیاز مصرف کننده ایجاد شده است

4-      مشتری در پی برطف کردن نیاز های مصرف کننده است

5-      مشتری ممکن خودش از کالا استفاده کند

6-      یک مشتری ممکن است نقش واسطه ناشته باشد

مصرف کننده(CONSUMER)

1-      مصرف کننده منبع عمومی از نیاز است

2-        مصرف کننده کالای خریداری شده را استفاده میکند

3-       رضایت مصرف کننده باعث رضایت مشتری می شود

4-       مصرف کننده الزاما وفادار نیست

5-      مصرف کننده ممکن است تصمیم گیرنده نهایی نباشد

6-      مصرف کننده ارزش اصلی محصول را درک میکند

 

تفاوت بین مشتری و مصرف کننده بر چگونگی داد و ستد محصولات شما تاثیرگذار است. مشتریان تنها زمانی محصول شما را می‌خرند که مصرف کنندگان آن را بخواهند، پس تلاش بازاریابی شما باید بر روی مصرف کننده نهایی معطوف باشد. اگر فروشگاه اسباب بازی فروشی دارید، باید اسباب بازی‌هایی داشته باشید که کودکان را جذب کند تا آنها باعث شوند پدر و مادرشان اقدام به خرید آن اسباب بازی کنند.

با تمام مطالب مطرح شده در اینباره نباید فراموش کرد که به عنوان یک فروشنده یا بازاریاب هرگز نباید هیچکدام از این دو مفهوم را کنار گذاشته و تنها بر روی یکی متمرکز شوید

در بازار میبایست تلاش کنیم برای مشتری رضایت ایجاد کنیم (CUSTOMER satis faction) و برای مصرف کننده خشنودی (CONSUMER delight)