چرخه بازار یابی (MC)MARKETING CYCLE
1- MARKETING INSIGHT (بازار شناسی )
نیا ز ، خواسته و تقاضای مشتری
اساسی ترین اصل بازار یابی ، نیاز های انسانی است . نیاز های انسان ، وضعیت احسای محرومیت اند.نیاز ها شامل نیاز اصلی جسمانی همچو نیاز به غذا ، لباس ، جای گرم و امنیت، نیاز های اجتماعی شامل تعلق داشتن . مهر و عاطفه و نیاز های شخصی همچون نیاز به دانش ابزار و عقاید میباشد.این نیاز ها توسط بازار ایجاد نشده اند بلکه جزئی از ساختار اساسی انسان هستند.
خواست نوعی نیاز است که با توجه به فرهنگ و خصوصیات شخصی تغیر یافته است . یک ایرانی نیاز به غذا دارد ولی خواهان یه دست چلو کباب با دوغ است . یک امریکایی نیز به غذا نیاز دارد ولی خواهان یک همبرگر با سیب زمینی سرخ کرده و نوشابه است .جامعه به خواسته شکل میدهد و به صورت چیز های که نیاز را برطرف میکند توصیف میشود. وقتیکه قدرت خرید برای خواسته وجود داشته باشد به آن نقاضا گفته میشود.
2- SEGMENTAION , TARGETION & POSITIONIG (STP) بازار سازی
نیاز و خواسته های مشتری از طریق پیشنهاد های که تو سط بازار یاب های ارائه میگردد برآورده میشود . که این پیشنهادات ترکیبی از محصولات ، خدمات و یا تخصص های میباشد که برای رفع نیاز و یا خواست مشتری ارائه میگردد.
3- MARKET OPERATION بازار یابی
بازار یابی فرایندیست که در آن شرکت برا ی مشتری ارزش ایجاد کرده و رابطه مستحکمی با او برقرار کند تابتواند در عوض از مشتری ارزش ذیافت کند.
4- RETENTION بازار داری
در بازار امروز با تو جه به این که مشتری وفادار در خال انقراض میباشد میباسیت با اسجاد یک رابطه سودمند با مشتری او راحفظ کرد.
- CRM مدیریت ارتباط با مشتری
فرایند سراسری ایجاد و حفظ رابطه سود مند با مشتری از طریق ارائه ارزش های برتر و جلب رضایت او.